Audyt e-commerce to narzędzie do weryfikacji najważniejszych elementów sklepu internetowego. Pozwala sprawdzić, co dokładnie wpływa na sprzedaż, ruch na witrynie i widoczność domeny w wyszukiwarkach oraz w jaki sposób odnaleźć obszary wymagające w tym zakresie poprawy. Co powinien zawierać audyt i w jaki sposób go przeprowadzić?
Weryfikacja platformy e-commerce
Dogłębna analiza czynników wpływających na sukces platformy sprzedażowej w sieci opiera się o audyt UX i usability, audyt techniczny; SEO; contentu oraz ruchu. Weryfikując skuteczność wszystkich czynników wpływających na sprzedaż, ruch na witrynie i widoczność domeny w wyszukiwarkach internetowych można wskazać obszary wymagające dalszej pracy i rozwoju oraz te, które już teraz funkcjonują dobrze i pozwalają budować zaangażowanie użytkowników i świadomość marki.
Brief i podstawowe informacje
Podczas pierwszego kontaktu ze specjalistami odnośnie audytu e-commerce można zebrać najważniejsze informacje o sklepie internetowym. Przyda się tutaj brief, w którym ujęte zostaną oczekiwania oraz kwestie specyficzne dla branży i platformy, na której postawiony jest sklep czy wielkości sklepu. Każdy audyt realizowany jest w oparciu o indywidualnie przygotowany schemat, zgodny z informacjami uzyskanymi od klienta na podstawie briefu.
Audyt UX i usability
Podczas audytu analizuje się stronę główną, podstrony i elementy user-generated content. Weryfikuje się działanie strony na innych urządzeniach, funkcjonalność elementów sklepu, sprawdza się możliwość up-sellingu i cross-sellingu, analizę struktury sklepu i sposób eksponowania produktów. Ważna jest także integracja sklepu z platformami social media i skuteczne wykorzystanie możliwości social proof.
W kontekście technicznym UX i usability działanie sklepu sprawdza się pod kątem błędów, funkcjonowania filtrów produktowych, paginacji stron, responsywności, architektury informacji, potencjalnych błędów układu strony oraz wdrożenia funkcjonalności wishlisty.
Audyt techniczny e-commerce
Pozostając przy technicznych aspektach działania sklepu internetowego, sprawdza się przede wszystkim czynniki związane z prędkością ładowania strony sklepu, ładowania samych zasobów czy bezpieczeństwa strony. Zwraca się także uwagę na indeksację adresów URL, zgodność ze standardami W3C, podstrony błędu 404, wdrożone skrypty i inne błędy techniczne.
Audyt seo i contentu w sklepie internetowym
Zakupy w sklepie internetowym powinny być dla klienta wygodne i przyjemne, ale aby trafił on do sklepu bezpośrednio z wyszukiwarki i zainteresował się ofertą, warto zadbać o odpowiednie pozycjonowanie strony i dostępne treści.
W ramach audytu SEO trzeba przeanalizować: stosowanie nagłówków, znaczniki title i meta description, adresy URL podstron i strukturę adresów URL, linki wewnętrzne i zewnętrzne oraz pojawianie się broken links. Warto zwrócić uwagę na sposób optymalizacji grafik, przekierowania, optymalizacji treści pod kątem SEO, paginacji stron, sitemapę i indeksację adresów URL.
Wyniki SERP
Skupiając się na samych treściach, pod lupę bierze się teksty produktowe, opisy kategorii, treści poradnikowe i blogowe, aktualności oraz grafiki. Sprawdza się treści pod kątem unikalnych cech oferty (co wyróżnia produkt na tle konkurencji) oraz jej unikalność na tle innych polskich wyników SERP.
Audyt ruchu na stronie
Podczas audytu ma miejsce analiza ruchu w kontekście customer experience i ruchu z witryn odsyłających. Warto zwrócić uwagę na częstotliwość porzucanych koszyków i możliwe tego przyczyny. Ważny jest także współczynnik odrzuceń i konwersja. Audyt pozwala na sprawdzenie źródła ruch i zachowania użytkowników.
Raport z audytu e-commerce
Po zamknięciu audytu wszystkich elementów sklepu internetowego otrzymuje się raport z listą znalezionych błędów i problematycznych obszarów oraz propozycję tego, jak można poprawić funkcjonalność i skuteczność sprzedaży online. Zmiany wprowadzone na podstawie audytu e-commerce nie tylko poprawią widoczność strony w wyszukiwarkach internetowych, ale też zwiększą ilość odwiedzających sklep użytkowników i przyczynią się do wzrostu wskaźnika konwersji.
Korzyści z audytu e-commerce
Kiedy warto realizować audyt e-commerce? Jego wykonanie zaleca się wszystkim przedsiębiorcom, którzy chcą pracować nad rozwojem swojego sklepu lub platformy e-commerce. Audyt pozwala dowiedzieć się, w jakiej kondycji jest sklep i czy ma jakieś wady. Dzięki niemu właściciele sklepów dostają pożyteczne oraz praktyczne wskazówki, pozwalające na zainicjowanie działań, które skutecznie mogą przełożyć się na liczbę konwersji.